Ułatwienia dostępu

Skip to main content

Europejska Karta Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

Posłowie oceniają: Polska nadal nie zapewnia rowerzystom odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.

Utworzono: r.

Grupa posłów: Kamil Wnuk, Izabela Bodnar, Bożenna Hołownia, Barbara Okuła, Łukasz Osmalak, Ewa Schädler, Marcin Skonieczka, Ewa Szymanowska, Wioleta Tomczak, Tomasz Zimoch - zgłosiła interpelację adresowaną do ministra infrastruktury.

Posłowie oceniają: Polska nadal nie zapewnia rowerzystom odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.

Posłowie, w skazują, sugerują i pytają ministra: z danych Komendy Głównej Policji wynika, że w 2023 roku doszło do ponad 3 tysięcy wypadków z udziałem rowerzystów, w których zginęło około 200 osób, a tysiące odniosło obrażenia. Główne przyczyny tych zdarzeń to nieustąpienie pierwszeństwa przez kierowców, niedostateczna infrastruktura oraz nieprzestrzeganie przepisów przez uczestników ruchu. Mimo rosnącej popularności rowerów jako środka transportu, Polska nadal nie zapewnia rowerzystom odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. I wskazuj: Główne problemy dotyczące bezpieczeństwa rowerzystów w Polsce to:

1) brak spójnej sieci dróg rowerowych - szczególnie poza dużymi miastami, gdzie rowerzyści zmuszeni są do poruszania się niebezpiecznymi drogami o dużym natężeniu ruchu, 2) niebezpieczne skrzyżowania – w wielu miejscach przejazdy dla rowerzystów są źle oznakowane lub nie zapewniają im odpowiedniego pierwszeństwa, co prowadzi do częstych kolizji,

3) niska świadomość uczestników ruchu – zarówno kierowców, jak i rowerzystów, w zakresie przepisów dotyczących współdzielenia dróg,

4) niedostateczne oświetlenie ścieżek rowerowych – co zwiększa ryzyko wypadków po zmroku.

Posłowie pytają: W związku z powyższym zwracam się z następującymi pytaniami:

1. Czy Ministerstwo Infrastruktury oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji planują zwiększenie nakładów na budowę i modernizację infrastruktury rowerowej, zwłaszcza poza obszarami miejskimi?

2. Czy rząd zamierza wprowadzić obowiązkowe strefy tempo 30 w obszarach miejskich, gdzie ruch rowerowy miesza się z samochodowym?

3. Jakie działania są podejmowane w celu lepszego egzekwowania przepisów dotyczących zachowania bezpiecznej odległości przy wyprzedzaniu rowerzystów?

4. Czy planowane są programy edukacyjne skierowane do kierowców i rowerzystów w zakresie zasad bezpiecznego współistnienia na drodze?

5. Czy ministerstwo planuje wsparcie samorządów w zakresie budowy parkingów rowerowych oraz integracji roweru z transportem publicznym?

Poprawa bezpieczeństwa rowerzystów jest kluczowa dla rozwoju zrównoważonego transportu w Polsce. W związku z tym liczę na konkretne działania i propozycje zmian, które pozwolą zmniejszyć liczbę wypadków oraz zwiększyć komfort i bezpieczeństwo jazdy rowerem.

źródlo: https://www.prawodrogowe.pl/informacje/news-tygodnia/bezpieczenstwo-rowerzystow-do-zmian?fbclid=IwY2xjawJSIGRleHRuA2FlbQIxMAABHc-r4s2cdxa2yQnEPreE9BdWokQj9Ezt8VOPCmPcG8XoodmvWij6CmuCIQ_aem_1LK5OJ_SsGhL26gb8qEL1w