Mazowiecka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
Regulamin pracy
REGULAMIN MAZOWIECKIEJ RADY BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO
§1
Postanowienia ogólne
- Mazowiecka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego działa na podstawie:
- art. 140 g. – 140 l. Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 2021 poz. 450 tj.);
- Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o Samorządzie Województwa (tj. z dnia 28 stycznia 2022 r. Dz.U. z 2022 r. poz. 547);
- Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego;
- niniejszego regulaminu.
- Mazowiecka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, zwanej dalej „Radą”, działa przy Marszałku Województwa Mazowieckiego jako wojewódzki zespół koordynacyjny w sprawach bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- Siedzibą Rady jest siedziba Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
§2
Zadania Rady
- Rada koordynuje i określa kierunki działań administracji publicznej w sprawach bezpieczeństwa ruchu drogowego i komunikacji rowerowej a w szczególności:
a. opracowuje regionalne programy poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego;
b. opiniuje akty prawa miejscowego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego;
c. zatwierdza plany wydatków wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego w części przeznaczonej na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego;
d. inicjuje kształcenie kadr administracji publicznej i szkolenie w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego;
e. inicjuje współpracę międzywojewódzką w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego;
f. współpracuje z właściwymi organizacjami społecznymi i instytucjami pozarządowymi;
g. inicjuje działalność edukacyjno-informacyjną;
h. analizuje i ocenia podejmowane działania;
i. nadaje wyróżnienia za zasługi i zaangażowanie w działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w Województwie Mazowieckim. - Rada wykonuje zadania w szczególności poprzez:
a. przyjmowanie sprawozdań i informacji dotyczących realizacji zadań określonych w programach poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego przesłane przez członków Rady,
b. przyjmowanie informacji dotyczących stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego przesłanych przez członków Rady,
c. przyjmowanie sprawozdań wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego z wydatków
w części przeznaczonej na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w roku poprzednim,
d. przyjęcie planu pracy i preliminarza wydatków Rady, w tym Sekretariatu Rady na następny rok kalendarzowy,
e. zatwierdzenie planu wydatków wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego w części przeznaczonej na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. - Rada wykonuje zadania określone w uchwałach Rady.
§3
Skład Rady
- W skład Rady wchodzą:
- Przewodniczący - Marszałek Województwa Mazowieckiego;
- Zastępcy przewodniczącego: Wojewoda Mazowiecki, Komendant Wojewódzki Policji, Komendant Stołeczny Policji;
- Sekretarz - osoba wskazana przez Marszałka Województwa;
- Zastępca sekretarza - osoba wskazana przez Marszałka Województwa;
- członkowie Rady:
- wojewódzki inspektor transportu drogowego,
- dyrektor właściwego terenowo oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad,
- przedstawiciel wojewody,
- przedstawiciel wojewódzkiego sztabu wojskowego,
- przedstawiciel kuratora oświaty,
- przedstawiciel zarządu województwa,
- przedstawiciel zarządów powiatu,
- przedstawiciel wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast,
- przedstawiciel komendanta wojewódzkiego Policji, przedstawiciel komendanta stołecznego Policji,
- przedstawiciel komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej,
- przedstawiciel zarządu dróg wojewódzkich,
- przedstawiciel wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego,
- przedstawiciel zarządów dróg powiatowych,
- osoby wskazane przez marszałka województwa w szczególności reprezentujące działające na terenie województwa organizacje pozarządowe, których celem statutowym jest problematyka bezpieczeństwa ruchu drogowego, przy czym marszałek województwa może wskazać nie więcej niż 12 osób.
- Do prac w Radzie mogą być zapraszani, z głosem doradczym, przedstawiciele organizacji pozarządowych, których statutowy zakres działalności obejmuje zagadnienia ruchu drogowego, pracownicy naukowi wyższych uczelni i jednostek badawczo-rozwojowych oraz niezależni eksperci.
- W skład Rady wchodzą:
§4
Organizacja pracy Rady
- Pracami Rady kieruje Przewodniczący przy pomocy zastępców.
- Przewodniczący Rady reprezentuje Radę na zewnątrz.
- Dla realizacji zadań Rada może powołać Stałe Komisje Problemowe, zwane Komisjami lub Zespołami Roboczymi.
- W skład Komisji/Zespołu Roboczego wchodzą wskazani członkowie Rady oraz zaproszeni eksperci spoza Rady.
- Komisja/Zespół Roboczy wybiera ze swego grona Przewodniczącego i jego Zastępcę / Zastępców.
- Rada obraduje w miarę potrzeb, nie rzadziej niż dwa razy w roku.
- Obsługę organizacyjną Rady zapewnia Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego wyznaczony przez Marszałka Województwa.
- Sekretarz wraz z Zastępcą organizuje bieżącą pracę Rady oraz Stałego Sekretariatu Rady.
- Siedzibą Stałego Sekretariatu Rady jest siedziba wyznaczonego Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego, o którym mowa w ust. 7 niniejszego paragrafu.
- Sekretarz reprezentuje Przewodniczącego Rady podczas jego nieobecności na spotkaniach, posiedzeniach, z wyłączeniem posiedzeń Rady, konferencjach związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego oraz działalnością Rady. Sekretarz nie później niż na 20 dni przed planowanym posiedzeniem zawiadamia Członków Rady o terminie posiedzenia i proponowanym porządku obrad.
- Zastępca Sekretarza pełni funkcję Pełnomocnika Przewodniczącego Mazowieckiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ds. komunikacji rowerowej.
- Zastępcy Przewodniczącego Rady reprezentują Przewodniczącego Rady podczas jego nieobecności na posiedzeniach Rady.
§5
Zasady działania Rady
- Posiedzenia Rady prowadzi Przewodniczący lub Zastępca Przewodniczącego.
- Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów członków Rady obecnych na posiedzeniu lub w głosowaniu w trybie korespondencyjnym zwykłą większością głosów członków biorących udział w głosowaniu.
- Uchwały o powołaniu Komisji/Zespołu Roboczego określają zasady ich funkcjonowania i składy personalne.
- W posiedzeniach Rady mogą uczestniczyć, za zgodą Przewodniczącego, przedstawiciele prasy, radia i telewizji.
§6
Zasady działania Pełnomocnika do spraw komunikacji rowerowej
- Do zadań Pełnomocnika Przewodniczącego Mazowieckiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego należy w szczególności:
- współpraca z jednostkami administracji samorządowej (gminy, miasta, powiaty) w zakresie:
- przeprowadzenia inwentaryzacji istniejącej infrastruktury rowerowej,
- sporządzenia map istniejących pieszo-rowerowych ciągów komunikacyjnych oraz określenia ich stanu technicznego i funkcjonalności;
- współpraca z jednostkami administracji samorządowej (gminy, miasta, powiaty) w zakresie:
- współpraca z Mazowieckim Zarządem Dróg Wojewódzkich oraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w zakresie:
- przeprowadzenia inwentaryzacji istniejącej infrastruktury rowerowej,
- sporządzenia map istniejących pieszo-rowerowych ciągów komunikacyjnych oraz określenia ich stanu technicznego i funkcjonalności;
- opracowanie propozycji wykorzystania istniejącej infrastruktury dla budowy lub uruchomienia ciągów komunikacyjnych:
- rekreacyjnych w pobliżu aglomeracji (do miejsc weekendowych wypoczynku mieszkańców miast),
- turystycznych do miejsc popularyzujących zabytki, architekturę, atrakcje przyrodnicze, miejsca kultury itp.;
- poszukiwanie możliwości wsparcia finansowego dla podmiotów aktywnie włączających się do realizacji zadań z zakresu rozwoju komunikacji rowerowej, rozbudowy tras rowerowych oraz infrastruktury towarzyszącej;
- współpraca z Państwowym Gospodarstwem Wodnym – Wody Polskie w zakresie promowania rozwiązań umożliwiających poruszanie się rowerów po wałach przeciwpowodziowych;
- współpraca z Lasami Państwowymi, WFOŚiGW oraz innymi instytucjami w zakresie promowania rozwiązań przyjaznych rowerzystom;
- kreowanie wizerunku Województwa Mazowieckiego jako regionu przyjaznego rowerzystom (przygotowywanie materiałów dotyczących komunikacji rowerowej i przekazywanie ich Marszałkowi Województwa Mazowieckiego, mediom, a także umieszczanie na stronie internetowej www.mazovia.pl, oraz wykorzystanie ich do organizacji konferencji dotyczących transportu rowerowego), włączanie się w promocję wydarzeń dotyczących transportu rowerowego itp.;
- współpraca z Mazowiecką Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w Warszawie i wojewódzkimi samorządowymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie promowania inicjatyw przyjaznych rowerzystom;
- monitorowanie bieżącej sytuacji dotyczącej infrastruktury rowerowej;
- zebranie niezbędnych danych od podmiotów współpracujących w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego w celu opracowania mapy i aplikacji GPS mazowieckich tras rowerowych.
- Do zadań Pełnomocnika Przewodniczącego Mazowieckiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego należy w szczególności:
§7
Postanowienia końcowe
- Rada zatwierdza Regulamin w formie uchwały.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem podjęcia uchwały.
Dokumenty:
Uchwala_nr_2_2022.pdf46.66 KB
Uchwala_nr_2_2022.docx106.77 KB
załącznik do uchwały nr 2/2022 - Regulamin Mazowieckiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (plik PDF, 230KB)
załącznik do uchwały nr 2/2022 - Regulamin Mazowieckiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (plik DOCX, 37KB)