Ułatwienia dostępu

Skip to main content

Europejska Karta Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

Seminarium projektu „Safe & Sober"

Utworzono: r.

W dniu 23 stycznia 2025 roku w Seminarium pn. „Bezpieczni i trzeźwi: walka z jazdą pod wpływem alkoholu w Polsce”, zorganizowanym przez Instytut Transportu Samochodowego oraz Europejską Radę Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) wziął udział przedstawiciel Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie - Tomasz Matuszewski – Sekretarz Mazowieckiej Rady BRD.

Seminarium zgromadziło liczną grupę ekspertów krajowych i międzynarodowych, do których należeli m.in. przedstawiciele Dyrekcji generalnej ds. transportu i mobilności Komisji Europejskiej (DG MOVE), Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu, Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz Komendy Głównej Policji.

Motywem organizacji ww. spotkania był m.in. fakt, iż na obszarze Unii Europejskiej kierowcy prowadzący pojazdy pod wpływem alkoholu odpowiadają za około jedną czwartą wszystkich wypadków.

Tomasz Matuszewski w swoim wystąpieniu zaprezentował podstawy formalne, zasady organizacji, tematykę oraz sposoby realizacji Kursów reedukacyjnych w zakresie problematyki przeciwalkoholowej
i przeciwdziałania narkomanii.
Na koniec wystąpienia przekazał wnioski i rekomendacje dotyczące możliwych sposobów rozwoju i optymalizacji działań w omawianym zakresie.

Najważniejszym z celów ww. kursów jest uzyskanie wzrostu świadomości osób, które zdecydowały się kierować pojazdem po użyciu alkoholu oraz zmiana ich postaw.

Na podstawie przeprowadzonych przez WORD w Warszawie od 2015 roku ponad siedmiuset kursów oraz przeszkolenia ponad 10 tys. osób można wykazać stwierdzić, iż stanowią rzeczywistą szansę reedukacji części uczestników ruchu drogowego.

 

Lp. Rok Liczba kursów Liczba osób
1. 2015 4 58
2. 2016 38 541
3. 2017 52 755
4. 2018 64 922
5. 2019 78 1124
6. 2020 83 1185
7. 2021 86 1236
8. 2022 99 1400
9. 2023 98 1404
10. 2024 107 1478
  Suma 709 10103

 

Rekomendacje przedstawione przez WORD w Warszawie:

  • zwiększenie aktywnego udziału środowiska AA w zajęciach z uwagi na uzyskiwany efekt,
  • przegląd programu kursu i jego aktualizacja,
  • wykorzystywanie w prowadzeniu metod aktywizujących uczestników,
  • bardziej szczegółowy opis kwalifikacji wykładowców,
  • ewaluacja kursów,
  • opracowywanie wniosków z nadzoru nad prowadzeniem kursów,
  • zwiększenie udziału problematyki uzależnień na kursach w OSK oraz egzaminie teoretycznym.

Zapraszamy do zapoznania się z informacją o wydarzeniu oraz galerią zdjęć na stronie Instytutu Transportu Samochodowego